Thuiswerkers vergen meer persoonlijke aanpak

Thuiswerken

Om werknemers die (regelmatig) van thuis werken betrokken te houden, moeten managers een meer persoonlijke relatie met deze mensen opbouwen, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Universiteit van Illinois.

Wie vaak thuiswerkt, wordt wel eens uit het oog verloren door zijn/haar collega’s, maar ook door de baas zelf. Voor je het weet, raak je als (regelmatige) thuiswerker dus geïsoleerd. Gelukkig is dat te voorkomen. Door een meer persoonlijke band op te bouwen met je baas, zo blijkt.

Niet opgemerkt

Een traditionele manier van leiding geven werkt naar verluidt niet (goed) bij thuiswerkers. ‘Een zulke stijl van leidinggeven wordt al te zeer ervaren als onpersoonlijk, waarbij alle werknemers op dezelfde manier worden behandeld en aldus onderling uitwisselbaar lijken’, luidt het bij de onderzoekers.

Voor de leidinggevende is het natuurlijk niet makkelijk om een virtueel team te coachen, daar de manager moeilijk kan inschatten of iemand gemotiveerd aan de slag is, dan wel in een dipje verkeerd, wanneer hij/zij deze persoon nooit of nauwelijks ziet.

Aan de andere kant missen thuiswerkers vaak het sociale aspect van werken op kantoor en bestaat het gevaar dat zij zich ondergewaardeerd of niet opgemerkt voelen.

Nieuwe stijl van leidinggeven

De sleutel tot succes zit – aldus de onderzoekers – in het uitbouwen van een één-op-één-relatie tussen de werkgever en thuiswerker, gebaseerd op vertrouwen, onderlinge feedback, loyaliteit en steun. Enkel op die manier kan worden vermeden dat de werknemer het gevoel krijgt in het luchtledige te werken.

‘Het is als leidinggevende belangrijk om thuiswerkers bij het bedrijf betrokken te houden, maar ook om deze onzichtbare medewerkers zichtbaar te maken bij de andere collega’s’, besluiten de onderzoekers. En dat kan naar verluidt enkel bij een meer persoonlijke aanpak en nauwere band tussen de thuiswerker en zijn/haar manager.

Hoe je dat doet?

Enkele tips

  1. Check vaker of je boodschap aankomt. Een team op afstand leiden valt of staat met goede communicatie. Vraag of mensen begrijpen wat je bedoelt en vat dingen samen die anderen zeggen.

  2. Help met het stellen van prioriteiten. Help als leidinggevende om met iedereen van je team kort te overleggen waar ze tegenaan lopen en zorg ervoor dat je weet wat de meeste prioriteiten heeft. Op die manier help je medewerkers om vanuit huis optimaal te kunnen presteren.

  3. Houd de drempel laag voor vragen. Doordat je niet kan zien of iemand druk is, zullen medewerkers minder snel geneigd zijn om even te bellen voor een simpele vraag. Maak je teamleden duidelijk dat ze je altijd mogen storen, of spreek een bepaald tijdslot af.

  4. Vraag regelmatiger hoe het gaat. Dat is niet alleen goed voor de binding en geeft mensen het gevoel dat ze gezien worden, maar zorgt er ook voor dat eventuele problemen of struikelblokken sneller herkend worden.
Comments are closed.